Er was eens...

Femke van de Kerkhof • jul. 07, 2022

Er was eens...

7 juli dag van het sprookje

 

Er was eens…..

Een dag in Nederland die in het leven geroepen is door attractiepark de Efteling.

Sinds 1990 bestaat deze dag al en alhoewel er het ene jaar meer aandacht aan geschonken is dat het andere jaar was het oorspronkelijke doel duidelijk:

“Aandacht vragen voor het ( voor) lezen van sprookjes”.

 Al hoewel ik zelf kan genieten van een dagje uit in de Efteling en de verwondering van de gezichtjes op de kinderen die er zijn en zo’n dag meemaken, schrijf ik dit niet ter promotie van de Efteling.

 Ik hecht echter wel belang aan het oorspronkelijk doel van deze dag:

Het lezen en voorlezen van sprookjes aan kinderen en wil jullie ook uitleggen waarom!

 

Sprookjes zijn onderverdeeld in cultuursprookjes en volkssprookjes.

Cultuursprookjes zijn over het algemeen de wat recentere sprookjes.

De bekende “oude sprookjes” zijn vaak volkssprookjes, de auteur van die sprookjes is vaak niet bekend.

Sprookjes werden mondeling overgedragen, later zijn schrijvers begonnen met het verzamelen en opschrijven van deze verhalen, ze hebben deze verhalen dus niet allemaal zelf bedacht!

Sprookjes zijn korte verhalen met een thema.

 

Iedereen kent wel een sprookje en vaak heb je ook een favoriet sprookje!

Dit is logisch want sprookjes spreken tot de verbeelding,.

Ze roepen beelden op en die “beeldwereld” is de wereld waarin kinderen tot de leeftijd van ongeveer 3 jaar leven.

Na het derde jaar, als we talig worden, gaan we ook de wereld steeds meer van buitenaf bekijken.

 

Sprookjes worden verteld in beeldtaal, ze spreken je gevoel aan, je intuïtie!

Een sprookje beleef je!

Sprookjes zijn tijdloos en niet gebonden aan een bepaalde plaats.

De karakters in sprookjes worden vaak eenvoudig weergegeven; goed of slecht, slim of dom, lief of stout.

Kinderen kunnen hier zelf een beeld bij vormen, kunnen een karakter uit een sprookje zelf verder vorm geven en dat is nu juist waar kinderen goed in zijn, hun fantasie gebruiken!

Doordat sprookjes beeldend vertellen begrijpen kinderen de onderliggende laag, die altijd in een sprookje verborgen zit, omdat ze dit aanvoelen en herkennen, niet omdat het uitgelegd word in het verhaal.

 

De meningen over het effect van sprookjes voorlezen zijn verdeeld.

De een zegt; Sprookjes kunnen je op latere leeftijd helpen om zelfinzicht te geven door de beelden die sprookjes in het onderbewustzijn prenten.

De ander zegt: Onzin, volwassenen willen altijd alles analyseren, kinderen zijn daar niet mee bezig.

Je moet vooral genieten van het samen lezen van sprookjes met je kind, omdat ze je troost geven en je duidelijk maken dat je de kracht hebt om ook moeilijke situaties te overwinnen.

 

Ook ik heb een mening over het voorlezen en het samen lezen van sprookjes met je kind.

Samen lezen met je kind moet je, in mijn ogen, altijd doen en je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Sprookjes zou ik vanaf een jaar of 6 aanbieden, al hoewel ieder kind anders is, en ik ook niet wil zeggen dat kinderen die jonger zijn geen sprookjes voorgelezen moeten krijgen.

Jij als ouder weet het beste wat past bij je kind.


Sprookjes prikkelen de fantasie en dat is voor mij een belangrijk onderdeel.

Ik merk dat kinderen steeds mee beperkt worden in hun fantasie, ze moeten al veel en alles moet al, op jonge leeftijd , binnen bepaalde vooropgestelde kaders gebeuren.

Er is weinig ruimte voor eigen initiatief en inbreng.

Sprookjes bieden hiervoor volop ruimte.

Kinderen kunnen zich verbeelden een prinses te zijn, een kikker of een elfje!

Heerlijk toch om samen een rollenspel te kunnen spelen!

Verkleedkleren uit een verkleedkist, het omvormen van dagelijkse gebruiksvoorwerpen in huis tot een toverstaf of vliegende bezem, het helpt kinderen hun fantasie in beeld te brengen.


Waarom hecht ik zoveel waarde aan de fantasie van kinderen?

 

-    Creativiteit en fantasie stimuleren het denkvermogen en zorgen ervoor dat kinderen hun denkvermogen       

      flexibel inzetten.

-    Sociaal emotioneel gezien zorgt het stimuleren van de fantasie middels bijvoorbeeld een rollenspel ervoor          dat kinderen inzicht krijgen in de gevoelens en gedachten van de ander, ze leren zich spelenderwijs       

      verplaatsen in de ander.

-    Fantasie zorgt voor het verkrijgen van veiligheid en herkenning waardoor angsten kunnen verminderen.

-    Door fantasie en rollenspel te combineren kun je kinderen leren omgaan met emoties en gevoelens.     

      Kinderen kunnen hierdoor gevoelens verwerken, begrijpen en later in de dagelijkse praktijk ook toepassen!

 

Naast het stimuleren en inzetten van de fantasie van kinderen zou ik graag zien dat er meer voorgelezen en samen gelezen werd met kinderen.

Waarom?

-    De eerste reden is simpel: Je maakt op dat moment bewust contact met je kind, geniet van een moment     

      samen, er ontstaat een verbinding!

-    Lezen en voorlezen ontwikkeld en stimuleert de woordenschatontwikkeling van je kind Een kwartiertje

      voorlezen per dag zorgt ervoor dat je kind gemiddeld 1000 woorden toe mag voegen aan zijn/haar 

      woordenschat.

-    Voorlezen is leuk en als je het leuk hebt maken je hersenen een stofje aan dat Dopamine heet, dit stofje 

      heeft als effect dat het de nieuwsgierigheid van kinderen bevordert en daardoor willen kinderen op 

      onderzoek uit. Helemaal top want door onderzoeken en ontdekken leer je veel!

 

Doen dus, heerlijk samen sprookjes lezen, plaatjes kijken, ermee aan de slag gaan in rollenspelen, erbij tekenen en knutselen.

Laat die fantasie maar lekker z’n werk doen!

 

Lees je dit en heb je moeite met voorlezen, weet je niet zo goed hoe je het aan moet pakken?

Zou je wel meer tijd spelend door willen brengen met je kind maar heb je moeite met het bedenken van spelletjes of activiteiten en kun je wel wat tips gebruiken?

Schaam je niet, dat is nergens voor nodig!

Feit is dat wij, als ouders, rationeel benaderen en onze fantasie steeds beperkter is geworden.

Jammer maar gelukkig kunnen ook wij onze fantasie weer prikkelen en stimuleren waardoor we onze kinderen kunnen verrassen met leuke spelactiviteiten.

Hulp nodig?

Neem gerust contact met me op!

Dan lezen en spelen we

nog Lang en gelukkig!

 

Vriendelijke groet,

Femke van de Kerkhof

 

 

 

 

door Femke van de Kerkhof 08 nov., 2023
Sinterstress
door Femke van de Kerkhof 17 mei, 2023
Schoolreis
door Femke van de Kerkhof 22 jan., 2023
Knuffeldag
door Femke van de Kerkhof 22 okt., 2022
Stotterdag
door Femke van de Kerkhof 11 okt., 2022
De dag van het eigen bedrijf
door Femke van de Kerkhof 06 okt., 2022
Dyslexie
door Femke van de Kerkhof 20 mei, 2022
Jip en Janneke
door Femke van de Kerkhof 15 mei, 2022
Internationale dag van het Gezin
door Femke van de Kerkhof 09 mei, 2022
Oudergesprekken....spannend!
Share by: