Dyslexie

Femke van de Kerkhof • okt. 06, 2022

Dyslexie

De week van 1 tot en met 8 oktober is de dyslexieweek met op 6 oktober de dag van de dyslexie!

Super dat we hier vandaag eens even bij stil staan want alhoewel iedereen weleens heeft gehoord van dyslexie weten veel mensen niet wat het is en wat voor invloed het heeft op kinderen.

 

Laat ik nu eens even heel kort door de bocht een samenvatting geven over Dyslexie:

 

Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord") dus beperkt woord, even vrij vertaald:

Beperkt lezen.

 

Uit onderzoeken blijkt dat Dyslexie geen leerstoornis is, vaker noemt men het een fonologisch tekort.

Kinderen met dyslexie schrijven soms de woorden zoals ze die horen Maar ze kunnen ook fonologische problemen hebben: de klanken (klinkers en medeklinkers) niet goed kunnen onderscheiden.

 

Kinderen met Dyslexie zijn kinderen die buiten de normen vallen van ons huidige schoolsysteem, ze “lezen en leren” anders dan andere kinderen.

Wat vervelend is voor deze kinderen is dat ze liever “normaal” willen zijn en zich vaak schamen, je ziet ook dat deze kinderen super goed worden in het verbergen van hun uitdaging!

 

Iedereen is anders en iedereen heeft andere uitdagingen en kwaliteiten, gelukkig!

Kinderen met dyslexie hebben een anders werkend brein met uitdagingen maar zeker ook met kwaliteiten.

Hun brein anders en dat is niet beter of slechter dan jou brein of mijn brein!

 

Het is wellicht lastig om dit brein te begrijpen en er inzicht in te krijgen maar wat echt niet gaat helpen is tegen kinderen zeggen dat ze “beter op moeten letten en een beetje beter hun best moeten doen”.

Dat doen ze al, ze doen juist extra hun best, ze gaan zelfs hun grenzen over en blijven maar proberen en door gaan en “hun best doen”.

Het kan ook voorkomen dat een kind op een gegeven moment compleet uitschakelt omdat het toch niet lukt en geen zin heeft.

 

Al deze frustraties kun je verminderen en voorkomen door samen met kinderen op zoek gaan naar hun kwaliteiten en deze inzetten om hun uitdagingen aan te kunnen gaan.

Ja, dat kost tijd en ja, je moet wel op onderzoek want de ene dyslectici is de andere niet maar investeer hierin, dan levert het ook veel op!

 

Wat ook zou helpen is het inzetten van meerdere manier van lezen!

Lezen is binnen het onderwijs DE manier om informatie over te dragen, maar informatie overdragen kan ook via de oren, dus kijk wat past en zoek naar mogelijkheden om informatie over te dragen en de overgedragen informatie te kunnen verwerken.

Wat daar gaat het uiteindelijk om!

Dat wil overigens niet zeggen dat kinderen met dyslexie niet meer hoeven te leren lezen, ze moeten juist leren lezen, maar ook hierbij geldt, kijk eens verder, bekijk ook eens andere methodieken die passend kunnen zijn en tap niet altijd uit hetzelfde vat, want iedereen is anders!

 

Kinderen met dyslexie kun je goed uitleggen wat ze “hebben”.

Doet dat ook vooral en maak het zo concreet mogelijk.

Kinderen mogen weten dat hun brein anders werkt dan bij andere en dat ze daardoor kwaliteiten hebben en uitdagingen.

Kinderen kunnen dan nog boos worden, gefrustreerd raken, ze denken vaak dat ze dom zijn, wat niet zo is en ook dat kun je benoemen, hun IQ is namelijk niet lager dan dat van anderen.

Je hoeft niet te doen alsof er niks aan de hand is, je hoeft niet te ontkennen dat het moeilijk is en zwaar maar je kan kinderen wel uitleggen dat ze harder zullen moeten werken maar dat ze daarmee ook resultaat zullen boeken en dat oefening ze sterker zal maken!

Door hun kwaliteiten in te zetten en te benutten vinden ze manieren om ook om te kunnen gaan met hun dyslexie en dat maakt dat dyslexie niet meer de hoofdrol zal spelen in hun leven maar dat er ruimte komt voor andere zaken!

 

En dan nog even dit:

Ik heb er moeite mee dat alles maar wordt bestempeld als een gave, want dat is het niet, je bent niet beter of slechter dan een ander!

Zie het nou eens als een uitdaging, want dan kun je er mee aan de slag, dan kun je erin investeren en kun je groeien.

Bij de benaming beperking rem je de groei al af.

Dyslexie is een uitdaging die zeker nog mogelijkheden biedt tot groei, tot ontwikkeling want een brein, ook een brein dat anders leert lezen, is en blijft een brein!

Een brein is altijd in beweging en in ontwikkeling, het kan zich aanpassen, vormen, nieuwe routes aanleggen en verbeteren, doe hier je voordeel mee!

door Femke van de Kerkhof 08 nov., 2023
Sinterstress
door Femke van de Kerkhof 17 mei, 2023
Schoolreis
door Femke van de Kerkhof 22 jan., 2023
Knuffeldag
door Femke van de Kerkhof 22 okt., 2022
Stotterdag
door Femke van de Kerkhof 11 okt., 2022
De dag van het eigen bedrijf
door Femke van de Kerkhof 07 jul., 2022
Er was eens...
door Femke van de Kerkhof 20 mei, 2022
Jip en Janneke
door Femke van de Kerkhof 15 mei, 2022
Internationale dag van het Gezin
door Femke van de Kerkhof 09 mei, 2022
Oudergesprekken....spannend!
Share by: